LUMA-päivät Jyväskylässä 2019 – Vapauta luovuutesi

STEAM tulee sanoista Science, Technology, Engineering, Art ja Mathematics. STEAM opetus yhdistää eri oppiaineita ja tiedettä. Tässä mallissa opettaja luo käytännön ongelmia, joita pyritään ratkaisemaan yhdessä teknologiaa hyödyntäen. STEAM aineissa korostuu luovuus ja yhteisöllisyys.

Jyväskylän yliopiston rehtori Keijo Hämäläinen avasi LUMA-päivät. Keijo korosti tutkimuksen vaikuttavuutta, jonka pitäisi realisoitua käytäntöön nopeammin. Haasteita tutkimukseen tuo digitalisaation nopea kehittyminen, koska opetusmenetelmien pitäisi aina perustua tutkittuun tietoon. Keijo toivotti opettajat tervetulleiksi mukaan tutkimuksen tekemiseen.

LUMA-päivät Jyväskylässä käynnistyi professori Zsolt Laviczan luennolla ”Mitä luovuus merkitsee matematiikan opetuksessa”. Käytännössä luovuus luodaan käyttämällä GeoGebraa, joka on vuorovaikutteinen matematiikkaohjelmisto. GeoGebra ei ole pelkkä ohjelmisto vaan maailmanlaajuinen yhteisö, jossa on 100 miljoonaa käyttäjää ympäri maailman. Esimerkiksi Kiina on ottanut GeoGebran mukaan opetussuunnitelmaansa. Aktiivinen GeoGebra yhteisö on jo kehittänyt 2 miljoonaa esimerkkiä ja sovelmaa, jotka kaikki on saatavana netissä. GeoGebran voima on avoimuudessa ja yhteisöllisyydessä.

Professori Zsolt Laviczan Johannes Keplerin yliopistosta Itävallasta puhui luovuudesta matematiikan opetuksessa. Luovuus lähtee ideoiden keksimisestä, niiden tutkimisesta, rajojen löytämisestä ja oman sisäisen kiinnostuksen kuuntelemisesta, totesi professori Zsolt.
Taidetta luovasti askarrellen matematiikan avulla oli esillä LUMA-päivillä. Nämä ovat syntyneet Math/Art Movment projektin myötä. Näiden kuvioiden mallintaminen GeoGebralla onnistuu helposti, josta idea välineisiin on lähtöisin. GeoGebra oli vahvasti esillä LUMA-päivillä, sekä luentojen, että pajojen muodossa.

GeoGebran kehitys on aktiivista, esimerkkinä siitä on omat sovellukset tableteille ja puhelimille. Lisäksi tarjolla on omat sosiaalisen median kanavat, oppikirjat, opetusmateriaalit. GeoGebra mahdollistaa puhelimen muuttamisen mitta-anturiksi tai graafiseksi laskimeksi, GeoGebra tukee lisättyä todellisuutta, 3D-tulostusta ja koneoppimista. Kehitteillä on kynäkäyttöliittymä ja parempi ongelman ratkaisutyökalu. Esimerkit luovista projekteista ympäri maailman suorastaan hengästyttivät kuulian. Kynnys luovien projektien aloittamiseen on matala – periaatteessa tabletti tai puhelin Internetyhteydellä riittää.

LUMA-päiväillä myös palkittiin luovia STEAM-projekteja StarT gaalassa. StarT tarkoittaa tieteen, taiteen ja teknologian tähtiä. StarT kilpailussa on kaksi kategoriaa: 1) Opiskelijoiden projektit ja 2) Opettajien ja oppimisyhteisöjen parhaat opetuskäytänteet. Kilpailu järjestettiin tänä vuonna kolmatta kertaa ja kilpailuun osallistui yli 640 projektityötä ja 260 opetuskäytännettä 17 eri maasta.

Opiskelijoiden projektit -sarjassa jaettiin kolme palkintoa, jotka ovat:

  • Äkkitulvien varoitusjärjestelmä (Flash Flood Predictor), Zarqa University Schools, Jordania
  • Terveellinen viikko (Healt Week Project), Rasa Jurgeleviciene, Liettua
  • Dronen rakennusprojekti (Reinventing the drone), Tampereen lyseon lukio, Suomi

Tässä kategoriassa lisäksi palkittiin yleisön suosikki, joka oli

  • Pyörätuolien ohjausta ja liikkumista parantava projekti, ASPAR T-2, Nidge Aksemseddin Bilim ve Sanat Merkezi, Turkki

Oppimisyhteisöjen parhaat opetuskäytänteet -sarjassa jaettiin myös kolme palkintoa, jotka ovat:

  • Avaruus ja tähdet (The Great Starry Sky), Wanhong Primary School League, Kiina
  • Kasvata oma ruokasi (Grown your own food! Dare to try it), Anabela Santos, Portugali
  • Nuoret oppivat tilastoja (Young people learning statistics), Aira Karassaari, Hanna Littow, Keminmaan keskuskoulu, Suomi

Lisäksi opetuskäytänteet sarjassa palkittiin yleisön suosikki, joka on

  • Tiedeteatteria (Theatre for Science), GD-GSR, Marokko

Lisäksi palkittiin aktiivisin maa, joka on Kiina. Samoin palkittiin aktiivisimmat StarT-lähettiläät, jotka ovat Pekka Partanen ja Keijo Paakkunainen.

Kansallisessa sarjassa palkittiin viisi parasta, jotka ovat

  1. Kalevalaa tutkitaan tieteen keinoin (Kalevala goes Science), Joutsan yläkoulu
  2. Kotiseutu Pihtipudas, Putaanvirran koulu
  3. Makromolekyylit lukiokurssi, Maunulan yhteiskoulu ja Helsingin matematiikkalukio
  4. Esitä roolia ja opi (Play a role and learn), Päiväkoti Piilometsä
  5. Nuoret oppivat tilastoja (Young People learn statistics), Keminmaan keskuskoulu

Myös tässä sarjassa palkittiin yleisön suosikit, jotka ovat

  • Meren laulu – musikaali (The Song of the Sea), Äänekosken lukio
  • Eläimet ympäristössämme, Jyväskylän normaalikoulu

Lopuksi palkittiin Euroopan tilastokilpailun kansalliset palkinnot. Peruskoulun sarjassa voiton nappasi Pyry Pohjanoksa Viikin normaalikoulusta ja lukiosarjassa ryhmä, jossa oli Toivo Rannila, Asla Heiskanen ja Olli Hakala Olarin lukiosta.

StarT-gaalan ja luentojen lisäksi LUMA-päivillä oli tarjolla lähes 50 pajaa, joista osa oli englanninkielisiä. Pajojen aiheet liittyivät STEAM projekteihin ja teknologiaan.

Tuula Keinonen Itä-Suomen yliopistosta piti avausluennon aiheesta luonnontieteet ja nuorten ammattitietoisuus. Tuula esitti myös huolensa, että fysiikkaan, kemiaan ja teknologian ammatteihin tulee opiskelemaan liian vähän nuoria. Tuula korosti, että on tärkeää saada luonnontieteellistä osaamista niin ammatteihin kuin päättäjiin. On suorastaan kansalaistaito osata luonnontieteitä. Kouluissa olisi syytä keskittyä motivointiin. Kouluissa motivointia luonnontieteiden ammatteihin voidaan parantaa lisäämällä kouluissa tutkimusta, teknologiaa ja tuomalla vierailijoita kouluille. Lopuksi Tuula esitti MultiCo-projektin tuloksia, jossa ammattitietoisuutta tuotiin nuorille.

LUMA-päivillä käytiin myös paneelikeskustelu työelämän mahdollisuuksista LUMA-aineissa eri kouluasteilla. Keskusteluun osallistuivat Tuomo Lahtinen Ylä-Savon ammattiopistosta, Piia Parviainen Jyväskylän yliopistosta, Leena Pöntynen teknologiateollisuudesta ja Tuula Keinonen Itä-Suomen yliopistosta. Todettiin, että nykykoulussa korostuu kiire ja täyteen ahdetut opetussuunnitelmat. Tämä tuottaa helposti syrjäytyneitä nuoria, joilla ovat peruslaskutoimitukset hukassa siirryttäessä seuraavalle kouluasteella. Kouluun olisi hyvä saada oppimista, jossa korostuu luovuus ja yhdessä oppiminen. Tärkeää on myös omien vahvuuksien tunnistaminen ja innostuminen. Lisäksi toivottiin, että keskityttäisiin olennaiseen, se mitä tehdään, niin tehdään hyvin. Projektitöillä, tutkimuksella ja teknologialla saadaan nuoret innostumaan opittavasta asiasta.

Kirjoittaja