Opetus

Kokemuksia ensimmäisten päivien etäopiskelusta peruskoulun yläluokilla

Kun pääministeri Sanna Marinin tiedotti maanantaina, että peruskoulut suljetaan ja siirrytään keskiviikosta alkaen etäopetukseen, alkoi päässäni melkoinen myllerrys. Miten ihmeessä matematiikan, fysiikan ja kemian opetusta annetaan peruskoulussa etänä?

Tiistaina, koulupäivän jälkeen tapasin vielä yhden oppilaani ja hänen huoltajansa. Hyvästellessämme oli huikeaa kuulla, kun kahdeksasluokkalainen toteaa, että hän tulee pääsiäisen jälkeen kouluun joka päivä hyvillä mielin. Pohdin silloin, että ehkä olemme jo liian pitkään eläneet liian turvatussa jopa holhoavassa yhteiskunnassa ja tarvitsemmekin hiukan ravistelua.

Ensimmäinen oppilaiden etäopetuksen aamupäivä kului vielä koulussa opettajien yhteisiä toimintatapoja hioen. Olin onnekseni itse ollut koulussa edellisenä iltana klo 19 asti, jotta saisin lähetettyä ensimmäiset Wilma-viestit kaikille yhdeksälle ryhmälleni. Sainkin heti aamulla, kun Wilma kaatumisen jälkeen heräsi toimintaan, yhden huoltajalta huojentuneen kiitoksen siitä, että olin lähettänyt viestini myös huoltajille. Kuten Niinistö toivoi, meidän pitää muistaa tukea ja pitää huolta aidosti toinen toisiamme.

Ensimmäinen oma etäpäiväni alkoi klo 7.46 oppilaalle lähettämälläni tekstiviestillä. Totesin, ettei etäopetus todennäköisesti tulisi ainakaan lyhentämään koulupäiviäni. Meillä tulee jokaiselle tunnille antaa Wilman kautta erilliset ohjeet, joita oppilaiden tulisi noudattaa melko kellontarkkaan. Koska aivan toiseen tarkoitukseen luotu järjestelmä palvelee nyt etäopetusta, eivät ohjelmistot aina toimi. Peruskoulussa tulee jokaisen oppilaan etäopetuksen etenemistä myös seurata. Valmistautumisaikaa etäopetuksen ja sen seuraamisen järjestämiseen on kuitenkin ollut melko vähän ja esimiesten ohjeet ovat muuttuneet ja tarkentuneet joka päivä. Nyt maltti on valttia, mennään yksi tunti kerrallaan. Aluksi on hyvä ehkä tehdä vaan matematiikan kirjan tehtäviä.

Torstaina, ennen lounasta, olin kuitenkin jo luonut, kollegan tuella, elämäni ensimmäisen ryhmän Googlen Classroomiin, jakaakseni kasiluokkalaisille tunne- ja vuorovaikutustunnin etäopetusohjeet: Ilahduta läheisiäsi puhelinsoitolla. Annoin valvontaluokkani oppilaille myös ohjeet liittyä etäpuheluun, koska iltapäivällä aion pitää elämäni ensimmäisen kasiluokan Meet-matikantunnin. Monia asioita rohkaistuu kokeilemaan, kun on pakko. Etäopetustunnin sisältö oli melko vähän matematiikkaa, kunhan testasimme tekniikan toimivuutta ja olimme hetken yhdessä. Opin, että ensi kerralla jokainen kirjautuu linjoille hänelle annettuun tiettyyn aikaan.

Eniten olen huolissani ysiluokkalaisista, joiden kevät tulee olemaan hyvin erilainen. Aluksi heitä itseä huolestutti, että järjestävätkö kasiluokkalaiset heille ysiluokan päättöjuhlaa. Uskon, että kuukauden etäopetusjakso nostaa mieliin muitakin ajatuksia. Onni onnettomuudessa on se, että olen heidän kanssaan opiskellut koko perusopetuksen matematiikan jo hiihtolomaan mennessä. Tämä on ollut tapani toimia jo vuosia, näin saan rauhaa lopun kevään kertaukseen ja oppilailla on motivaatiota ottaa vastaan eriyttävä opetukseni ihan toukokuun loppuun asti, koska yhteishaku ja valinnat on oikeasti tehty. Itse jään kuitenkin kaipaamaan joka keväistä ilmiötä, innostusta ja motivaatiota matematiikanopiskeluun, kun oma tavoite jatko-opinnoille on selkeytynyt. Kirjan kertaustehtävillä mennään aluksi tässäkin kohtaa, kuitenkin viikko kerrallaan. Ensi viikolle ehdin tehdä myös Forms-etäopetuksen seurantalomakkeet, joihin oppilaani vastaavat sähköisesti.

Ysiluokan kemian pelastaa sähköinen materiaali, jonka käyttöä saatoin kokeilla tänä vuonna, perusteena sähköisten työvälineiden käytön harjoittelu. Juuri tällä viikolla oli tarkoitus aloittaa mallintamisen jälkeen kokeellisuus: esterit, hiilihydraatit, rasvat ja proteiinit. Vaihdoin kuitenkin kahden viimeisen jakson järjestystä, joten etäopiskelun teema on kestävä kehitys. Materiaalissa on paljon harjoituksia mm. energian käytöstä ja sen säästämisestä, eri vuosien turhakkeista ja jätteiden lajittelun ja kierrätyksen suunnittelusta. Vinkkini onkin teille opettajille, suunnitelkaa etäopetukseen opintokokonaisuus jonkun laaja-alaisen teeman ympärille, jos suinkin mahdollista.

Vaikka tämä tilanne on meille kaikille hyvin poikkeuksellinen ja haastava, varsinkin peruskoulussa, jossa henkilökohtaisia laitteita ei vielä läheskään kaikilla ole, olen varma, että opimme jotakin materiatonta. Itse huomaan, kuinka hyvin osaan olla läsnä ja tehdä oppilaiden kanssa yhteistyötä. Toki osaan käyttää sähköistä teknologiaakin jo torstaina paljon paremmin kuin edellisenä päivänä. Oppilaani varmasti havahtuvat huomaamaan koulun merkitykseen myös yhteisönä, johon he kuuluvat. Siellä se elämä kuitenkin kaikessa ihanuudessaan ja haastavuudessaan on. Toivottavasti jokainen huoltaja huomaa, kuinka paljon heidän lastensa tulee päivän aikana tehdä asioita ja oppia uutta. Uskon, että päättäjät havahtuvat huomaamaan, miten hieno koululaitos Suomessa on. Kuinka hienoa on, että taataan jokaiselle oppilaalle ja opiskelijalle oikeus käydä koulua, jossa on riittävä määrä päteviä opettajia ja jossa jokainen saa tarvitsemaansa tukea.

Pidetään yhdessä huolta, ettei menetetä tätä hienoa koululaitosta. Koulutuksesta ei tulisi leikata ja tieto- ja viestintäteknologisia taitoja tulisi voida harjoitella ajan kanssa jo lähiopetuksessa.

 

Energiaa teille kaikille kollegoilleni!

Tuula Havonen
II varapuheenjohtaja, MAOL ry

 

Aloituskuva: https://pixabay.com/fi/illustrations/geometria-matematiikka-astelevy-1698595/

Print Friendly, PDF & Email
Takaisin etusivulle