Opetus

Joustavaa opiskelua

Käykö luentosalin äänimaisema liian vaisuksi? Oppimista voi lähestyä myös toisella tapaa – esimerkiksi yhteisoppimisen kautta.

Olen kandivaiheen aineenopettajaopiskelija yliopistolla ja osallistuin viime syksynä yhteistyökokeiluun joustavan perusopetuksen eli JOPOn parissa. Ennen tilaisuuteen tarttumista JOPO oli minulle tyystin vieras käsite. Mahdollisuus liittää opintoihini täysin uudenlaista sisältöä tuntui kuitenkin houkuttelevalta, eikä uuteen oppimisympäristöön heittäytyminen ollut lainkaan hassumpi idea. Opinjakson aikana ehdin tutustua kahden peruskoulun JOPO-luokkiin sekä vierailla muutamilla oppilaiden harjoittelutyöpaikoilla.

Mikä on JOPO ja nyt en puhu polkupyöristä?

Jos et ole ennen kuullut joustavasta perusopetuksesta, niin voisinpa kuvailla sitä lyhyesti. Sitä järjestetään noin kymmenen hengen pienryhmässä, johon päässeillä oppilailla on ollut hankaluuksia pysytellä tavanmukaisen opetuksen kelkassa esimerkiksi keskittymisvaikeuksien vuoksi. JOPO-luokassa opetetaan siis kaikkia peruskoulun oppiaineita, minkä lisäksi luokan oppilaiden koulupäivät ovat tavallista toiminnallisempia vierailujen ja erityisesti työpaikalla tapahtuvan oppimisen myötä.

Kouluilla vieraillessani ryhmien kemiat olivat ehtineet muotoutua jo lyhyessä ajassa ja oli hauska huomata, kuinka omanlaisensa ryhmähenki ja käytänteet kummassakin ryhmässä oli syntynyt. Kiteytettynä molemmissa ryhmissä ilmapiiri oli varsin eloisa ja sopivasti kotikutoinen. Oppitunti saattoi alkaa lyhyellä rauhoittumishetkellä luokassa kitaran näppäilyn säestyksellä, minkä jälkeen erinäisillä rutiineilla kitkettiin häiriötekijöitä, jotta opiskelu helpottuu. Työssäoppimisjaksoilla oppilaiden viikkoa rytmittää kaksi työssäolopäivää, jolloin luokassa istuminen ei pääse käymään liian puuduttavaksi.

Opettajaopiskelijasta apuopettajaksi JOPO-luokkaan

Omissa opinnoissani käytäntöön ja erityisesti opettajuuteen suuntaavia opintoja on ollut vähänpuoleisesti. Tästä syystä projektista sai oivan ponnahduslaudan kampuksen rajojen ulkopuolelle ja kosketuksen opettajan työhön oikeassa kouluympäristössä. Aiemmin tekemistäni opettajan sijaisuuksista oli vierähtänyt monen monta vuotta, ja sikäli asettuminen pienryhmään apuopettajan rooliin tuntui sopivan kevennetyltä laskeutumiselta ammatin pariin. Ohjaamisen lisäksi pääsin suunnittelemaan ja toteuttamaan harjoitustehtäviä sekä aktiviteetteja oppilaiden kanssa.

Joustavaa perusopetusta ei turhaan kutsuta joustavaksi, sillä suunnittelemieni oppisisältöjen aihepiireissä saattoi pitää vain mielikuvitusta rajana – tietenkään oppilaiden kiinnostuksia unohtamatta. Projekti tarjoaa opettajaopiskelijalle hyvän tilaisuuden tukeutua omaan erityisosaamiseensa, mikä johti osaltani ohjelmoinnin esittelyyn ja kanssaopiskelijallani fysiikan ilmiöiden tarkasteluun.

Kuten sanottu, työpaikalla oppiminen on joustavassa perusopetuksessa huomattavan suuressa osassa. Viime syksynä kävimme vierailukierroksella muutamien oppilaiden työpaikoilla ja samalla kävi hyvin ilmi, kuinka monenlaisiin ympäristöihin oppilaat päätyvät. Kierrokselta jäi elävästi mieleen esimerkiksi kulttuuritehdas Vernissan animaatiotyöpaja kiehtovan miljöönsä puolesta.

Matematiikkaprojekti elintarvikemyymälässä

Varsinainen JOPO-oppilaan kanssa tekemämme matematiikkaprojekti kohdistui puolestaan elintarvikemyymälään, missä keskityimme soveltamaan matematiikkaa elintarvikkeiden ravintoainepitoisuuksien tutkimiseen. Teimme kuluttajaa hyödyttäviä hinnan ja ravitsevuuden vertailuja ja harjoittelimme taulukoiden ja diagrammien käyttöä mitattujen tietojen esittämisessä. Vaikka myymälä olikin oikea aarrearkku oppimistehtävien ideointiin, niin itsessään matematiikan opiskeluun ja aktiviteetteihin olosuhteet osoittautuivat haastaviksi. Näin jälkeen päin ajateltuna jokin kiireettömämpi ja vähemmän julkinen työpaikka olisi voinut tukea oppimista paremmin.

Projektin myötä olen joka tapauksessa taas kokemusta rikkaampi ja opin, kuinka tärkeää on antaa oppilaalle tilaa ajatella sekä mahdollisuus tukeutua omiin tietoihinsa ja päättelykykyynsä. Opinjakso oli samalla mainio tilaisuus tutustua niin työpaikalla oppimisen mahdollisuuksiin kuin haasteisiin, ja vastaavaa tilaisuutta ei välttämättä tule useasti vastaan opettajaksi opiskellessa tai opettajan työssä.

 

Juha Määttänen
Matematiikan ja tietojenkäsittelytieteen aineenopettajaopiskelija
Helsingin yliopisto

(Huomautus: JOPOMat on Helsingin yliopiston ja Haaga-Helia Ammatillisen opettajakorkeakoulun yhteistyössä toteuttama kurssi.)

Aloituskuva: David Jorre / Unsplash

Print Friendly, PDF & Email
Takaisin etusivulle